Predaj nehnuteľnosti

24.11.2016

Každého vedú iné dôvody k predaju resp. kúpe nehnuteľnosti, ale vždy je to dôležitý krok v živote. V predchádzajúcich článkoch prípadne na našom blogu (stránka www.vitoreal.sk) ste si mohli prečítať postupne kroky a rady ako sa dopracovať k úspešnému predaju. Máte kupujúceho resp. ste si našli vysnívanú nehnuteľnosť a čo teraz ?

Prostredníctvom nasledujúcich krokov, Vás úspešne prevediem celým procesom prevodu nehnuteľností.

Pozor !

Každú zmluvu, ktorú v tomto procese budete podpisovať si poriadne prečítajte a v prípadne nejasností si ju nechajte plnohodnotne vysvetliť.

1. krok: Zloženie zálohy

  • podpísanie rezervačnej zmluvy a zloženie rezervačnej zálohy (zvyčajne 3 % z celkovej predávanej sumy) v realitnej kancelárii ako zálohu a dôkaz vážneho záujmu o kúpu nehnuteľnosti..
  • zamerajte sa na to čo ste si rezervovali, kúpnu cenu, dobu platnosti tejto rezervácie a aj povinnosti pre realitnú kanceláriu. a hlavne na to ako sa bude nakladať zo zloženou zálohou (vrátenie v prípade nezrealizovania predaja)

Pozor !

Hlavne na to ako sa bude nakladať zo zloženou zálohou (vrátenie v prípade nezrealizovania predaja)

2. krok: Zmluva o budúcej zmluve (ZBZ)

  • Podpisom tejto zmluvy sa obe strany zaväzujú podpísať za daných podmienok v stanovenom termíne Kúpnu zmluvu.
  • ZBZ by mala byť podpísaná v ten istý deň prípadne do 3 dní od podpisu rezervačnej zmluvy.
  • Túto zmluvu medzi sebou podpisujú predávajúci a kupujúci a obsahuje základné údaje oboch zmluvných strán, opis nehnuteľnosti, dobu platnosti tejto zmluvy, kúpnu cenu a približný spôsob vyplatenia kúpnej ceny, prehlásenia predávajúceho a kupujúceho, zmluvnú pokutu v prípade odstúpenia od tejto zmluvy (podľa dohody zmluvných strán).
  • Ak je na kúpu potrebná hypotéka, tak je tu odovzdanie potrebných podkladov pre banku, ktorá bude poskytovať hypotekárny úver.

Pozor!

Mnoho ľudí aj realitných kancelárii tento krok podceňujú a potom sú prekvapený, že už 2 mesiace čakajú za kupujúcim, prípadne majú pripravené peniaze na kúpu a nehnuteľnosť sa už nepredáva, alebo je predaná lepšej ponuke.

3. krok: Zabezpečenie finančných prostriedkov

  • Tento prípravný krok je asi najnáročnejší na čas a vybavovanie, lebo veľa záležitostí v tomto kroku si musia účastníci predaja riešiť sami.
  • Tu je potrebné v prípade hypotéky doložiť všetky podklady do banky, predávajúci si musia vysporiadať svoje záväzky vrátane záložného práva na byte, tiež je podstatné riešiť vysťahovanie a nové bývanie.
  • Ak sa nehnuteľnosť kupuje z vlastných prostriedkov, tak je potrebné nahlasiť výber (ak sú peniaze časovo viazané), pripraviť úschovu peňazí v banke alebo u notára a pod.

Pozor !

Veľký pozor je potrebné dávať na termíny, ktoré vyplývajú z doteraz uzatvorených zmlúv a hlavne ak sa robí náväzný predaj t.j. kupujúci predal svoju nehnuteľnosť a predávajúci si kupuje inú nehnuteľnosť.

4. krok: Kúpna zmluva

  • Tu je potrebná osobná účasť všetkých zmluvných strán (ak sú vlastníci manželia tak oboch, ak je viac spoluvlastníkov tak všetkých), prípadne osoba konajúca v mene chýbajúcej zmluvnej strany s právoplatným splnomocnením, vypracovaným realitnou kanceláriou alebo právnikom.
  • Zmluva by mala obsahovať všetky zákonom stanovené náležitosti, lebo potom má kataster môže túto zmluvu pozastaviť a vyzvať strany na opravu, tu musia byť prítomní aj kupujúci aj predávajúci.
  • Kúpna zmluva by mala byť vypracovaná a autorizovaná advokátom, ktorý posúdí či zmluva neodporuje zákonu, alebo ho neobchádza a či sa neprieči dobrým mravom, a zároveň ručí za overenie podpisov na zmluve, zjednoduší komunikáciu s katastrom a pod.

Pozor!

Treba si uvedomiť, že pomer medzi hodnotou prevádzanej nehnuteľnosti a nákladom za služby realitnej kancelárie prípadne advokáta je veľmi veľký.Určite sa neodporúča zmluva stiahnutá z internetu alebo použitá pri inej transakcii, lebo každý predaj má svoje špecifické podmienky a zákony sa často upravujú a menia, čo môže spôsobiť veľa ďalších problémov.

5. krok: Odovzdanie bytu a odhlásenie energií

  • odovzdanie nehnuteľnosti na základe preberacieho protokolu
  • Nasleduje odhlásenie a prihlásenie u dodávateľov energii a u správcu bytového domu
  • Na koniec nezabudnúť aj na daňové povinnosti, prihlásenie sa na trvalý pobyt, následne úpravu osobných údajov na katastri, poplatok za komunálny odpad a pod....

Pozor !

Komunikácia s niektorými inštitúciami je možná až povolením vkladu kúpnej zmluvy v katastri nehnuteľností (podľa zákona 31 dní /14 dní za príplatok).

Celý tento proces nemusí byť náročný a vyčerpávajúci ak si vyberiete toho správneho partnera, ktorý vás tým s trpezlivosťou prevedie. J

Viktória Brozová

© 2016 Viktória Brozová, Slovenskej jednoty 8, Košice 040 01
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky